Úvodní foto

03.02.2012

Ostatní

Autor:

Tomáš Mutinský

Našim cílem je návrat do Ďolíčku

Obchodní ředitel Petr Mika: Vždy mi na Bohemce záleželo.

Bohemka je vnímána veřejností jako malý "rodinný klub", ovšem i v něm se musí počítat s nemalým rozpočtem, jinak nemůže konkurovat jiným prvoligovým klubům. Jak na tom byli Klokani minulý rok?

Jsem od mládí fanda Klokanů. Vždy mi na Bohemce záleželo, a proto jsem ve své předešlé funkci patřil mezi důležité sponzory klubu. V minulém roce jsem do klubu nastoupil do funkce obchodního ředitele. Vždy jsem Bohemku vnímal jako "rodinný klub", kde je specifická vnitroklubová atmosféra, kterou se Bohemka liší od jiných i věhlasnějších klubů. Jsem přesvědčen, že hlavně tato skutečnost vytváří klubovou identitu a udržuje celou řadu fanoušků a partnerů klubu.

Rozpočet na loňský rok byl vytvořen před mým příchodem, protože do klubu jsem nastoupil až v květnu a v té době byl plán samozřejmě hotový. Pohyboval se v řádu 65 milionů korun a musel se řešit schodek kolem 9 milionů korun. Proto byl v klubu vyhlášen cíl na „vyrovnaný rozpočet“ a byly vytvořeny programy na úsporu nákladů a zvýšení výnosů. Dnes již mohu jednoznačně prohlásit, že tento úkol se podařilo naplnit. Výsledkem hospodaření za rok 2011 je dosažení historického výsledku klubu. Od vzniku Bohemians 1905 se tak stalo poprvé, že hospodaření klubu je v černých číslech a nikoliv v červených jako v letech  minulých. Nevím samozřejmě, jak dopadly ostatní prvoligové kluby, ale myslím, že Bohemka bude patřit k těm lepším.

Chtěl bych proto touto cestou i já poděkovat všem, kteří se na hospodaření klubu podíleli a jejichž společným přispěním se dokázal tento mimořádný výsledek. Zejména bych chtěl poděkovat akcionářům klubu, všem partnerům, zaměstnancům a samozřejmě i všem fanouškům, kteří patří k nejlepším v republice. Čeká nás všechny mnoho náročných a společných úkolů a rok 2012 rozhodně nebude jednoduchý.

S čím vyráží klub do letošního roku v dobách ekonomických krizí a utahování opasků?

V současné době máme celkem 64 smluvních partnerů a s dalšími 8 partnery jsme ve stadiu „namlouvání.“ Věřím, že i tyto partnery zapíšeme do našeho seznamu sponzorů. V neposlední řadě se již delší dobu jedná s dalšími adepty, kteří projevili zájem o Bohemku. Celkový počet partnerů okolo 70 zůstává tedy zachován již několik let, i když někteří s námi již nepokračují, ale zase se zapojili jiní. Dle mého názoru je výhodnější mít celou řadu menších sponzorů, než pouze pár velkých. Když totiž odpadne velký sponzor, tak se jedná o daleko větší problém, než když odpadne třeba i více malých.

Samozřejmě, že je však daleko důležitější finanční objem těchto smluv než samotný počet partnerů. Jsem rád, že zde mohu prohlásit, že  tento finanční objem se zejména v loňském roce podařilo podstatně zvýšit a věřím, že letošní rok bude také úspěšný. Skutečností je, že reklamní partneři a sponzoři financují náš klub z asi 60%, a proto je zajišťování partnerů jednou z nejdůležitějších oblastí činnosti celého klubu. Proto se také na této činnosti podílejí všichni zaměstnanci, každý dle svých možností a samozřejmě i svými výkony také hráči a trenéři. Pro úplnost si dovolím zdůraznit, že pro chod klubu a jeho příjmy hrají nejdůležitější roli fanoušci. Ti totiž tvoří příjmy ze vstupného, z fanshopu a e-shopu, a ty jsou u Bohemky velmi důležité, navíc ještě mají potenciál k dalšímu růstu. Proto je potřeba si všech fanoušků vážit, hýčkat je a snažit se jich získat stále více a více.

V letošním roce 2012 cítíme, že recese v ekonomice a naši společnosti vstupuje do další těžké etapy. Je celá řada firem, na které tento ekonomický pokles či krize dopadá přímo tragicky. Na druhé straně je také řada firem, která přežívá bez podstatných problémů. Tato situace je závislá na segmentu činnosti té které firmy. Zatímco stavebnictví, nebo spotřební elektrotechnika jsou naprosto jednoznačně v té prvé skupině, tak například pojišťovnictví nebo potravinářství patří k té druhé skupině. My máme to štěstí, že našimi partnery jsou firmy s naprosto různým typem činnosti.

Přesto jsem toho názoru, že „utahování opasků“ v roce 2012 musí dále pokračovat. Nejen fotbal všeobecně, ale celá naše společnost nemůže žít na dluh. Zkrátka, navržený rozpočet na rok 2012 musí s těmito vlivy počítat. Tento rozpočet v podstatě kopíruje dosažené výsledky roku předešlého. Je zpracován jako vyrovnaný a celková výše činí přibližně 60 milionů korun.

Osobně je mi jasné, že rozpočet v takovéto výši není ideální. Jsem toho názoru, že rozpočet klubu jako Bohemka by měl být v hodnotách vyšších, a to zhruba o dalších 20 milionů korun. V žádném případě to však nesmí být na úkor dluhové pasti, která v dnešní době hrozí nejednomu českému fotbalovému klubu. Všichni víme, o které kluby se jedná, tato situace je téměř každodenně omílána ve sdělovacích prostředcích. Mohu jednoznačně prohlásit, že Bohemka k dnešnímu dni mezi tyto kluby nepatří. Na druhou stranu však nikdy Bohemka nebude a nemůže utrácet miliony korun za neadekvátní posily a služby, proto i nadále musí s pokorou hledat úspory a nové zdroje z vlastní činnosti, nikoliv cestou zvyšování dluhů. .

Ovšem nalézt partnery a sponzory pro chod prvoligového týmu je stále těží i pro kluby jako je Bohemka.

Nalézt partnery klubu je vždy těžké. Stejně těžké je ale také si je umět udržet. Máme celou řadu firem, které s námi spolupracují již řadu let a máme také každoročně i nováčky. Abychom si sponzory udrželi, tak je potřeba pro ně také něco udělat i mimo samotná utkání. Proto máme založen neoficiální klub partnerů, kdy jednotliví členové využívají výhod nejen od klubu, ale i od ostatních členů. Například máme v klubu levnější automobily a čím více se jich prodá, tím více peněz jde i do Bohemky.
Ale nejedná se pouze o auta, ale například o kancelářské potřeby, stolní vodu, potraviny, stavební práce, mediální služby, výrobu reklam a podobně. Dále každoročně pro partnery organizujeme několikrát za rok společenské setkání, které je vždy spojené s dalším programem. Jedná se například o zahrání si fotbalu v Ďolíčku, tenisový turnaj, golfový turnaj, každoroční setkání před Vánoci a tak dále. Zjednodušeně řečeno, jedná se o celoroční práci, kdy neustále jednáme a sledujeme úspěchy a neúspěchy našich sponzorů a samozřejmě se jim snažíme pomáhat. Pro fanoušky z Prahy a okolí bude zajímavé, že od letošního roku máme nového mediálního partnera, a to konkrétně radio City, na jehož frekvencích uslyší nejenom pozvánky na fotbal, ale i novinky z klubu a podobně.

Fanoušci už vzhlížejí k návratu do Ďolíčku. V případě úspěšných jednání MČ s majitelem stadionu jsou další kroky na nás - připravujeme se na to již?

Klub bez vlastního stadionu je jako sirotek. Již při mém nástupu do Bohemky mi bylo jasné, že prvořadým úkolem je návrat do Ďolíčku. Ten, kdo chodil do Ďolíčku v letech minulých a zažil atmosféru tohoto stadionu, tak mi musí potvrdit, že jedině v Ďolíčku je fotbal tím pravým fotbalem pro všechny Bohemáky.

Když jsem se seznámil se situací ohledně našeho účinkování v STA v Edenu, tak jsem se s vedením i představenstvem klubu pustil do práce, protože smlouva opravdu nebyla pro Bohemku výhodná. Ti, kteří tuto smlouvu podepsali, již v klubu nejsou. Ale vzhledem k tomu, že je podepsána na 5 let a je takřka nevypověditelná, tak důsledky ještě nějaký čas poneseme.

Aby tyto důsledky byly co nejmenší, tak je potřeba se co nejdříve vrátit do Ďolíčku. Dnešní stav je všeobecně znám. Tedy, MČ Praha 10 si zajistila souhlas svého zastupitelstva na záměr odkoupení stadionu. V současné době dle našich informací probíhají jednání na přípravě kupní smlouvy. Je však třeba si uvědomit, že po podpisu kupní smlouvy bude následovat zadání a vypracování projektu na „nultou etapu výstavby nového stadionu“, pak stavební řízení a teprve potom mohou začít nějaké stavební práce v Ďolíčku. Podle naprosto střízlivého odhadu mohou tedy práce začít zhruba na jaře roku 2013. Z toho tedy vyplývá, že návrat do Ďolíčku můžeme předběžně termínovat na ročník 2013/2014, tedy od července 2013. Do té doby jsme nuceni strávit ještě jeden a půl sezony v Edenu.

Proto bylo zahájeno jednání se zástupci firmy Natland - novými majiteli STA - o nové smlouvě. Tato jednání budou velmi zajímavá a pravděpodobně i složitá. Jen pro zajímavost, za loňský rok jsme za pronájem STA a služeb s tím souvisejících vynaložili celkem 8,8 milionu korun. Náklady na jedno soutěžní utkání vycházejí tedy zhruba na 590 tisíc. Výnosy ze vstupného proti tomu činily 5 milionů, tedy na jedno utkání 333 tisíc korun. Z tohoto výpočtu vyplývá, že sehrání jednoho utkání v STA je pro Bohemku ztrátové ve výši přibližně 250 tisíc korun.

Důvodem je jednak cena za pronájem a samozřejmě ztráta návštěvnosti. Zatímco v Ďolíčku byla průměrná návštěvnost kolem 5000 fanoušků, tak v Edenu se jedná pouze o asi 2500 diváků. Proto znovu apeluji na všechny fanoušky Bohemky, a zejména „nechodiče“, aby svůj bojkot Edenu ukončili. Dnes je známo, že všichni v klubu za Ďolíček bojujeme a budeme bojovat dále až do vítězného konce, stejně za Ďolíček bojují hráči i realizační tým, a proto potřebujeme co největší návštěvnost na domácí utkání. Jsem přesvědčen, že fanoušci již pochopili, že klub není jejich nepřítel pokud se týká pronájmu STA v Edenu.

V souvislosti s budoucností Ďolíčku se bude nutné připravit na variantu, že se Bohemians 1905 stane správcem stadionu. Takováto situace je předjednána s MČ P10 .

Je zřejmé, že vedení klubu nyní velmi aktivně pracuje na neustálém zlepšení našich podmínek působení v STA. Co ještě můžete dodat k probíhajícím jednáním?

Jak jsem již uvedl, jsme ve stadiu přípravy nové smlouvy s novým majitelem STA. Kromě toho však stále probíhají jednání za účelem zlepšení našeho postavení na stadionu. Nelíbí se nám celá řada věcí, které průběžně rozporujeme a snažíme se o vylepšení našich podmínek. Například nám samozřejmě vadí i některé zdánlivé maličkosti, třeba  vyvěšená slavistická vlajka před stadionem při našich utkáních, slavistická výzdoba společných prostor na stadionu a podobně. Věříme, že i v těchto věcech dosáhneme zlepšení, která uvítají naši fanoušci. Nestane se to však ze dne na den, je potřeba trochu trpělivosti.

Z praktického hlediska je pro nás zlepšením, že od letošního roku již nebudeme vlastními kapacitami instalovat naše reklamy, naši výzdobu a podobně. Čili situace se sice zlepšuje, ale – jak jsem řekl – to zásadní zlepšení může být až doma v Ďolíčku. Doma je doma.

Také pro naše partnery je Ďolíček velmi důležitý a zajímavý, ale na druhou stranu je třeba vidět, že stadion v Edenu je nový, moderní a pro mnohé pozitivně hodnocený. Jsem toho názoru, že budoucí Ďolíček bude muset splňovat podobná kriteria.